Konsumentköplagen (1990:032) och Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal (Distanshandelslagen) innehåller utförliga i allmänhet tvingade regler om dina rättigheter som konsument. Oavsett hur du handlar hos oss är nedanstående köpevillkor komplement till dessa lagar och är de bestämmelser som gäller mellan oss mensaheating.se och dig. Vi följer Dataskyddsförordnigen GDPR. Det övergripande syftet för den nya Dataskyddsförordningen är att stärka skyddet för den enskilda individen.
Vid beställning kan avtal endast ingås på svenska. mensaheating.se ingår endast avtal med myndig person, alternativt omyndig med målsmans medgivande.
Alla varor är mensaheating’s egendom tills vi erhållit full betalning. Alla falska beställningar eller bedrägeriförsök kommer omedelbart att polisanmälas.
Så fort du beställt dina varor hos oss har vi ingått ett avtal och vi har åtagit oss ett uppdrag att leverera just de varor som du köpt.
1.2 Ändring av order
Om din order redan är skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller tillägg. Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order skickas från mensaheating.se
1.3 Minst orderbelopp
Vi tar mot alla orders och alla orders hos oss är fraktfria.
1.4 Ångerrätt
Enligt Distanshandelslagen har du som konsument alltid 14 dagars ångerrätt.
Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Som kund betalar du själv eventuell returfrakt, och ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Konsumenten ansvarar för risken vid returfrakt; denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 30 dagar.
Företag har inte rätt att returnera en produkt enligt Köplagen när du handlar via telefon eller Internet. Ångerrätt gäller endast konsumentköp där varan brukas i privat/hem-miljö.
Om du vill returnera något så måste du e-posta oss innan för instruktioner till order@mensaheating.se.
[Till början]
2.2 Betalsätt
Du kan välja mellan följande betalsätt:
Fakturabetalning – Du kan välja att betala via Faktura via vår betallösning hos Klarna.
Direktbanksbetalning – för dig som är ansluten till Internetbanken hos SEB, Swedbank, Nordea eller Svenska Handelsbanken. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
Kortbetalning (Bank/Kreditkort) – för dig som har VISA eller Mastercard, dock ej kort som är utfärdade av en utländsk bank. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot vid leveranstillfället. Vi använder oss av 3D Secure. Det är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.
Vi samarbetar med Klarna för ovanstående betalningssätt.
2.3 Återbetalning
Eventuella återbetalningar görs i första hand till ditt bankkonto, personkonto eller bankgirokonto. Återbetalningen ska ske till dig inom 30 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning på samma sätt och till samma konto som användes vid köptillfället.
Du som konsument har också rätt att få tillbaka dina pengar inom 30 dagar om du häver ett normalt köp. Eventuella fraktkostnader ska också återbetalas inom 30 dagar.
3.2 Leveranstid
Normal leveranstid är 1-5 arbetsdagar efter det att vi har mottagit din beställning. Varor som inte finns i lager, utan måste beställas från leverantör får en längre leveranstid. Detta anges i så fall på respektive artikel, se ”Tillgänglighet”. Du som konsument har rätt att häva ditt köp utan kostnad om vi inte uppfyller angiven leveranstid för respektive artikel. Vid ev försening kontaktar vi dig för konsultation för att komma överens om hur du vill göra med beställningen.
3.3 Leveranssätt
3.4 Hämtningstid.
Outlösta paket returneras från ditt ombud till mensaheating efter 14 dagar.
I dessa fall debiteras du som köpare 350 kr för täckning av våra extra kostnader.
3.5 Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället ska detta anmälas omgående till utlämningsstället eller chauffören samt till vår Kundtjänst, order@mensaheating.se. Vi önskar alltid foto på ev transportskador eller reklamationer
För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.
Om din produkt visar sig vara skadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att omgående anmäla detta till vår Kundservice via mail kundservice@mensaheating.se för att på bästa möjliga sätt hjälpa dig med den uppkomna situationen. För att vi enklast ska kunna reklamera och godkänna en reklamation av en transportskada bör du kontrollera emballaget så fort du tar emot paketet. Om skadan är synlig är det lättast att anmäla detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till transportbolaget ska kunna hanteras korrekt.
En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till vår Kundtjänst. En produkt som vi har konstaterat är felexpedierad alternativt skadad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.
[Till början]
4.2 Retur
Om du vill returnera något så måste du e-posta oss innan för instruktioner till order@mensaheating.se.
4.4 Tvist
Vid ev tvist kommer vi följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.
[Till början]
5.2 Mer information
Läs vår hela information om cookies här eller skicka en fråga till info@mensaheating.se.
[Till början]
Vi begär endast den information som krävs för att kunna hantera din order och dig som kund på bästa sätt.
Informationen hanteras endast av oss och de partners som krävs för att kunna hantera genomfört köp, order och leverans. Exempelvis är det i vårt fall Klarna som hanterar betalningarna, vi som hanterar din order och våra leverantörer som skickar ut varorna med något av våra transportbolag.
Du som kund kan begära att få:
Vi förbinder oss att inte på något sätt sälja vidare, förmedla eller lämna ut era uppgifter till obehäriga.
När du genomför ett köp i vår kassa samtycker du till att vi får använda dina angivna adressuppgifter. Detta enligt dessa villkor samt Klarnas köpevillkor. Detta för att kunna hantera och leverera din order. Vissa adressuppgifter kommer att behöva förmedlas till våra leverantörer och transportbolag.
Vi behåller dina uppgifter i 3 år för att kunna hantera ev returer eller reklamationer.
6.2 E-post
På samma sätt medverkar vi inte till att skicka skräppost. Som kund till oss får ni mail kring er beställning, betalning, leveransavisering eller faktura.
Ni kan också få information och nyhetsbrev direkt kopplade till vårt erbjudande och verksamhet.
Vid sådana nyhetsbrev som genereras per automatik kan ni enkelt avboka/avprenumerera er via en länk längst ner i nyhetsmailet.
Om du vill registrera dig för våra nyhetsbrev så väljer du att bocka i denna ruta i vår kassa. Det är ett aktivt val av dig. Du kan även registrera dig på vår sida mensaheating.se om du vill prenumera på dessa nyhetsbrev. Om du aktivt har valt detta samtycker du att vi får göra mailutskick till dig.
Vi säljer aldrig vidare några mailadresser.